Wanneer je een tandartspraktijk moet runnen zijn er veel zaken waar je rekening mee moet houden, en zijn er vaak ook meerdere verbeterpunten. Voor het schrijven van dit artikel zijn we op bezoek geweest bij tandartspraktijk Floriande. Dankzij het kijkje in de keuken van tandartspraktijk Floriande hebben we een aantal tips kunnen schrijven en die lees je in dit artikel.
Klantreis door je eigen praktijk
Heb je wel eens goed naar de tandartspraktijk door de ogen van de patiënt gekeken? Is voor hen alle informatie wel zo duidelijk als je denkt? Hoe komen bijvoorbeeld de mails, brieven en begrotingen over op jou als je je inleeft in de patiënt? Een idee is om 10 minuten in de ontvangstruimte te gaan zitten en om vervolgens te luisteren, kijken en ervaren wat er allemaal gebeurt. Let er bijvoorbeeld ook op hoe je de praktijk binnenkomt en of er wel actuele tijdschriften liggen. Is alles wel goed schoon en ligt er niet te veel stof op de lampen? Denk ook aan de praktische zaken zoals het ophangen van de jas en de ruimte waar patiënten hun tanden kunnen poetsen. Let er ook op dat je als ‘patiënt’ niet alles letterlijk kan verstaan wat de receptioniste zegt. Dit is niet goed voor de privacy als er gevoelige dingen besproken moeten worden.
Win een uur in vijf minuten
Een goed begin is het halve werk. Start elke dag gezamenlijk met alle teamleden in de tandartspraktijk, denk hier niet aan een koffie of theekransje maar gebruik de staande start van de dag waarbij de belangrijkste zaken van de dag worden doorgenomen. Dit zorgt er ook voor dat teamleden iets aan iedereen kunnen vertellen zodat het niet als een lopend vuurtje door de praktijk kan gaan. De dagstart is een van de meest eenvoudige maar ook belangrijkste communicatie en efficiëntie verbeteraars.